2009. július 22., szerda

Biciklitúra kézikönyv

1. Nagy biciklitúra
2009. július 27. - augusztus 11.
szervezők és résztvevők: Kétágú (Alsóvárosi) gyülekezet ifije

1. nap – július 27. - Kolozsvár - Mezőörményes

Indulás Kolozsvárról reggel 6 órakor a Kétágú templomtól

Útvonal: Veszélyességi fok közepes Az út Apahida felé halad, ahol le kell térni Régen felé. Rögtön a letérő után egy hosszú emelkedő vár. Óvatosan kell haladni, mert a teherforgalom erre is jár, figyelni kell a társaidra és a kocsikra is. Aki az emelkedőt nem bírja, az rögtön szóljon valakinek, akinél walkie-talkie van, és feltesszük a biciklijét a kocsira. Ezen a szakaszon nem szabad lassan haladni, főleg ha már megindult a forgalom, mert veszélyt jelentene mind a társaidra, mind pedig a kocsikra. Az emelkedőre tekintettel a kocsikat nem szabad túlságosan kínozni, a motorra is gondolni kell. Az emelkedő után a következő falu Kiskályán vagy Kiskálány (Caianu Mic). Ezután Mezőgyéres következik (Ghirisul Roman). Ezen az útszakaszon nincsenek különösebb emelkedők, jól lehet haladni, azonban le van kövezve, erősítik az aszfaltot, így óvatosan kell haladni, nehogy valaki megcsússzon. Mócs lenne a következő falu, azonban előtte magas emelkedő van, amit meg kell mászni. Mócsra be kell ereszkedni, itt is vigyáznunk kell egymásra, mert az ereszkedőnél is le lehet esni, meg lehet csúszni. Mócs után hosszú, kanyaros emelkedő következik, Itt is óvatosságot ajánlok, a forgalom ekkor már valószínűleg nagyobb, a teherautókra különösen figyelni kell. Ha azt látod, hogy próbál megelőzni, inkább húzz le az út szélére és hagyd elmenni, és csak utána folytasd az utat. Ha valaki nem bírja, ugyanazt kell tenni, mint előző esetben, kocsira tenni a biciklit, hogy haladjunk, és ne esteledjen ránk az úton. Mezőszilvásig még vár ránk néhány emelkedő, a falvakat szinte mind völgybe építették. Mezőszilvás az utolsó előtti falu, ott vár ránk még egy nehéz kapaszkodó. A fentebb felsorolt szabályok itt is érvényesek. Vigyázat! A teljes útvonal ezen szakasza 68 km, és hegyes-völgyes ami talán megeröltető, tehát aki nem bírja inkább kérezzen fel az egyik kocsira, és ne fárassza ki magát teljesen. Mezőörményes (Urmenis) a végcél.

Szállás, kaja: A parókia udvarán fogunk lesátorozni. A lelkipásztor, Pap György, és gyülekezete meleg vacsorával vár bennünket, tehát első nap megszabadulunk a főzés terhétől. Azonban, ha idejében megérkezünk jó lenne segíteni, ha ott főznek a parókián. Amíg egyesek felhúzzák a sátrakat, addig a csapat másik része segítsen a főzésben. Ki-ki maga döntse el, hogy mihez ért jobban, hol teheti hasznosabbá magát. A sárohelytől kicsit fennebb van két fából készült illemhely (nem angol-WC, nem is nagyon kell ilyen luxusra számítani), tehát tábori hangulata lesz. A sátortábortól lennebb eléggé elkerítve van egy kút, ahol mosdani lehet. Sajnos a zuhanyzót nem tudjuk elrejteni a táskánk oldalzsebében, így a húsvét feelingjét kell egy kicsit feleleveníteni, no nem a parfümös modern húsvétét, hanem a hagyományosét, amikor vederrel jártak a fiúk öntözni. Ezesetben a piros tojás elmarad, majd annak örülünk, hogy volt hol megmosdani.

Látnivalók: Érdemes megjegyezni, hogy a táj szép, a kilátás gyönyörködtető. Pusztakamaráson van egy Kemény-kastély. Ezt csak akkor nézzük meg, ha nem vagytok túl fáradtak, és van kedvetek kastélyokat látogatni. Nem tudjuk, hogy a kastély milyen állapotban van. Mezőörményesen van egy Rákóczy-kastély. Lehet ezt érdemesebb lenne megnézni.

Fontos infomációk: Mócson kórház is működik, rendes orvossal, ugyanitt lehet majd édességet feltankolni, ha valakinek elfogyott, két üzlet is van a faluban.

2. Nap – július 28. - Mezőörményes – Sáromberke

Indulás a mezőörményesi parókia udvaráról, minél korábban, hogy a forgalmat, meg a meleget is elkerüljük.

Útvonal: Veszélyességi fok: alacsony. Egy emelkedő van Mezőkirályfalva (Craiesti) után. A főútról letérünk Faragónál (Faragau), innen köves úton haladunk tovább. Tilos a hősködés, kéz nélkül menni életveszélyes. Nem kell nagyon hajtani, rövid az útszakasz, csupán 33 km. Ha nagyon lassan is hajtunk, maximum három-négy óra alatt oda kell érjünk. Faragó után három falun haladunk át, Körtekapu (Poarta), Póka (Painjeni), Glodeni (Marossárpatak). Ezután érkezünk meg Sáromberkére.

Szállás, kaja: A sáromberki parókián sátorozunk le, aki igényli aluhat házban is, rendelkezésünkre áll egy kis faház, amelyben el lehet aludni eső, vihar esetén. Kaját itt már magunknak kell elkészítenünk. Hogy krumpli, puliszka vagy rizs lesz, még eldöntjük, a végleges menüt is kézbe fogjátok kapni. Lehetne miccset is sütni, amiről lemondtunk, erre majd Szovátán kerül sor. A lelkészt Porkoláb Leventének hívják, és a hely ahol lesátorozunk, a parókia udvara, szinte festői szépségű, rendezett. Ezért vigyázni kell majd, hogy a viráokat ne törjük le. Este a hangoskodás sem ajánlott, kisgyerekek vannak a házban. Amellett az alvás is ajánlott, hiszen az első nap fáradalmait ki kell pihenni. Van kút, ahol mosdani lehet. A telken van asztal, miccs-sütő.

Látnivalók: A tájat kell majd szemlélni, a sás és nád, ami a halastavak szélén leledzik nagyon szép, gondolom megéri majd csoportképeket készíteni. Fürdés nem ajánlott, nem tudjuk milyen mély a víz, amellett pedig lehet, hogy a békés sporthorgászok néha puskával lövik le a támadó piranha-kat. Lábat mártóztatni lehet, kicsit felfrissítni magad, de nem lesz fürdés. Eszter feljegyzései közül: sas áll a levegőben, ismeretlen kendermagos madár az út mellett. Lehet, hogy addig már nem lesznek ott. A Rákóczy-kastélyt esetleg ezen a napon is meg lehet tekinteni.

Fontos infomációk: Marossárpatakon van gyógyszertár, Sáromberkén pedig újból be lehet vásárolni, az üzletek 8-9-ig nyitva tartanak.

3-5. Nap – július 29.-30.-31. - Sáromberke – Szováta

Sáromberkéről indulunk, amilyen korán csak fel tudunk kelni, és el tudunk készülni. Az érv, ami a koránkelés mellett szól: El kell kerülni a délben kezdődő nagy meleget, lehetőleg minél kevesebbet égesse a nap a sisakot, mert kifakul a színe, és a kocsiban ülőnek, sofőrnek és mellékutasnak (Vitus az anyósülésen) sem kellemes.

Útvonal: veszélyességi fok: közepes. Sáromberkéről indulunk, és a főúton (E60) haladunk a következő faluig, Nagyernyénél (Ernei) letérünk Szováta felé. Az E60-as szakaszon fokozott figyelemmel kell közlekedni, elég nagy a forgalom, és mivel főút, a kocsik is gyorsabban haladnak. Kötelezően egyes sorban haladunk, elöl-hátul kocsi kísér. Itt nem áll fenn annak a veszélye, hogy kifáradnátok, mert egyenes az út. Az ernyei letérő után Ikland az első falu, majd Iszlóra érkezünk, itt kisebb kapaszkodó vár, amit meg kéne mászni, ahhoz, hogy Mikházára (Calugareni) beereszkedhessünk. Innen megint egyenes úton megyünk Nyárádremetéig (Eremitu), ahonnan átkerekezünk Szovátára. Itt a Sissi panzió udvarán sátorozunk le, van minden, mi szem-szájnak ingere.

Szállás, kaja: Szovátán a Sissi panzió udvarán sátorozunk le, az erdő tövében, szóval nem fognak a sátrak átmelegedni. Szovátán egy kicsikét hűvösebb van éjszakánként, ajánlatos a hálózsákot is működésbe helyezni. Ha nem megy a motorja, kézileg kell felhúzni, nyakig. Kaját magunknak kell készítenünk, itt már lehet miccsezni, és egyéb ennivalókat is elkészíthetünk magunknak, tudniillik három napot töltünk itt el. Van zuhanyzási lehetőség, nem csak kút, hanem rendes forró zuhany. Előző két naphoz nem írtam oda, de azért fogat mosni is lehet a kútvízben, természetesen a panzió fürdőjében intenzíven kell ezt csinálni, főleg ha előző két nap elhanyagoltad.

Látnivalók: Itt már nem csak a tájban meg a tejben lehet gyönyörködni, hiszen rendelkezésünkre áll a Medve-tó. 15 lejbe kerül a belépő. Egyik nap le fogunk tekerni a közeli Parajdra, és ellátogatunk a sóbányába is. Ez informátoraink szerint 20 lejbe kerül.

Fontos infomációk: Aki nem lép egyszerre, nem kap rétest estére... Kicsit komolyabbra ferdítve a szót, itt pihenni fogunk, Szovátán van üzlet, van patika. Deményházán – az valahol az úton van – találtunk üzletet, Nyárádköszvényesen (Mătrici) van benzinkút (csak abban az esetben, ha véletlenül kifogy valamelyik bicikliből a benzin, de itt lehet általában kereket felfújni, nyomást mérni – kerékben, nem vérnyomásról van szó), és non-stop is van. Nyárádremetén (Eremitu) van orvosi rendelő is, tehát a beteg biciliket be lehet majd vinni.

6. Nap – Augusztus 1. - Szováta – Székelykeresztúr

Ugyancsak korán kell elindulni, reggel 6 óra, de gondolom három nap után senki sem fog emiatt tiltakozni. Egy ideig főúton kell haladni, emiatt ajánlott a reggeli tekerés.

Útvonal: veszélyességi fok: alacsony-közepes. Sóvárad (Sarateni) fele megyünk a főúton Makfalváig (Ghindari), itt kell letérni Etéd felé. Itt nagyon fegyelmezetten kell haladni, mert nagy a forgalom, ezért csakis szépen libasorban szabad haladni. A letérőtől enyhe földút vár bennünket, kisebb kapaszkodók vannak, de nem veszélyesek, össze sem hasonlíthatóak a mócsi kapaszkodóval. Elég járatlan út, és köves, ezért nem lehet nagyon gyorsan haladni, hiszen a bicikliket is óvni kell. A kocsik, a rossz út miatt, előremennek Erdőszentgyörgyig, lemennek Székelykeresztúrra, majd Szentábrahámra, és ott várják be a bicikliket. Etéd után Gagy (Goagiu), majd Szentábrahám (Avramesti) következik. A következő település már Székelykeresztúr. A szabályok a köves részen is ugyanazok, nem előzgetünk, és a gyengébbek tempójában megyünk.

Szállás, kaja: Szállás az Unitárius Kollégium tornaterme. Nincs sátorozási lehetőség, viszont elméletileg lehet zuhanyozni. A kaját magunknak kell megoldanunk. Vitus talált egy helyet, ahol 9 lej egy leves, vagy pedig pizza lesz a menü. Majd helyben eldöntjük. Mesi úgyis összeállítja a menüt, ami a változatosság kedvéért nagyon sok krumpliból (pityóka) áll majd.

Látnivalók: Ezen a napon városnézés lesz, ifi-módra elkészítve. Másnap Istentiszteteletre megyünk, úgyhogy majd a szalonképes ruhákat kell előkotorászni

Fontos infomációk: Se a főúton, se a mellékúton nincs szabálytalankodás. Az, hogy nem lesznek velünk a kocsik, nem azt jelenti, hogy nincs a macska a házban és táncolnak az egerek. Valószínű, hogy egy felnőtt jön velünk, lehet Vitus bevállalja, hiszen nem nehéz az út. Fontos, hogy elég vizet pakoljunk fel magunknak a hátitáskákba, mert egy ideig nem lesznek ott a kocsik, és egészségügyi felszerelést is kell magunkkal vigyünk. Szentábrahámon van posta és gyógyszertár is.

7. Nap – augusztus 2. - Székelykeresztúr – Segesvár

Vasárnap Istentisztelet, és ebéd után indulunk tovább Segesvárra.

Útvonal: veszélyességi fok: közepes. Ez az egyik legrövidebb útszakasz, azonban vigyázat, végig főúton megyünk. Csak 24 km, azonban fokozott figyelemmel kell közlekedni. Székelykeresztúrról Újszékely (Secuieni) érintésével megyünk, majd Héjjasfalva (Vanatori) következik, és Fehéregyháza (Albesti). Fehéregyházáról átmegyünk Segesvárra. Nincs kapaszkodó, nagyon jól lehet haladni, csak nagyon kell figyelni, mert főút. Természetesen ott lesz a két kocsi, így nem nagy stressz. Mivel rövid a táv, nem sietünk, nem kell kifárasszuk magunkat, hogy Segesváron tudjunk majd minél több időt a városban tölteni.

Szállás, kaja: Szállás a református parókia kertjében lesz. Bíró Istvánnak hívják a lelkészt, és felajánlotta a kertet, hogy lesátorozzunk, ha rossz az idő, akkor azt mondta, hogy van egy gyülekezeti terem, ahova be lehet húzódni, oda kb. 30 ember fér el ülve, úgyhogy izolír, hálózsák kobinációval be lehet költözni. Van hely főzésre is, állítólag van egy miccs-sütő is, amit nem biztos, hogy fogunk használni, mert nagyon időigényes a miccs-sütés. Mosdásra is van lehetőség, van egy kút az udvaron.

Látnivalók: Segesvár álmaink városa, tele van, van vár, vannak szép utcák, szóval itt igazán van mit megnézni, ha nem lesz túl fáradt a társaság, akkor rendezünk egy esti sétát.

Fontos infomációk: Segesváron van üzlet, fel lehet tankolni. Fontos, hogy az úton majd nagyon kell figyelni a forgalomra, és nagyon szigorúan be kell tartani a szabályokat. Megállapítunk majd egy sorrendet, hogy hogyan haladunk, különben nagy lesz a fejetlenség. Úgy fogjuk elosztani az embereket, hogy egy gyengébb, majd egy erősebb tekerő következik, hogy meglegyen az egyensúly.

8. Nap – Augusztus 3 – Segesvár – Meggyes

Korán kell indulni, 50 km a táv, amit meg kell tenni, és újból főúton haladunk.

Útvonal: veszélyességi fok: közepes. Segesvárról indulunk korán reggel. Újból főúton haladunk, és itt már kapaszkodók is várnak ránk. Rögtön Segesvár után van egy kapaszkodó, majd beereszkedünk Dánosra (Danes). Holdvilág a következő falu, itt eltérünk. Erzsébetváros (Dumbraveni) következik. Itt van egy Apaffy-kastély, amit nem biztos, hogy megnézünk. Attól függ, hogy hogyan állunk az idővel, amellett pedig elég sok a látnivaló. Szászsároson (Sarosu pe Tarnave) is van egy vártemplom, ami nagyon szép. Meggyesen is van mit lárni, szép a központ. Kb. 50 km a táv.

Szállás, kaja: Szállás az evangélikus templom udvarán lesz, sátorozásra van lehetőség. Állítólag van egy konyhaszerűség is, ahol kaját tudunk majd preparálni magunknak. A zuhanyzás is megoldott, van egy csap, ami alatt lecsutakolhatod magad. A lelkésznőt Bettina Kennts-nek hívják.

Látnivalók: Meggyes is egy szép város, az úton is van egy csomó látnivaló, majd közösen eldöntjük, hogy mit akarunk megnézni. Esetleg a lelkésznő véleményét is meghallgatjuk, hogy mit ajánl. Emellett ott van a Szászsárosi vártemplom, illetve Erzsébetvárosban az Apaffy-kastély.

Fontos infomációk: Ugyancsak fegyelmezetten kell haladni, hiszen főút. A sorrendet itt is megállapítjuk, hiszen a biztonság mindenekfelett.

9. nap – Augusztus 4 – Meggyes – Balázsfalva

Ugyancsak korán kell indulni, hogy Balázsfalvára idejében megérkezzünk.

Útvonal: veszélyességi fok: közepes-alacsony. Rögtön Meggyes után kapaszkodó van. Egy ideig főúton haladunk. Balázstelke (Blajel) felé haladunk, majd Dicsőszentmárton (Tarnaveni) következik. Szinte végig főúton megyünk, a mellékutak járhatatlanok. Viszont olyan főutakról van szó, amelyeken nem járnak sokan. Az út minősége elsőosztályú, tiszta új aszfalt, gyönyörű kilátás. Alsókápolna (Capalna de Jos) érintésével jutunk el Zsidvére (Jidvei). Következik Szépmező (Sona), Szancsal (Sancel). Itt újból van egy kis kapaszkodó, de utána következik Balázsfalva

Szállás, kaja: Minden meg van oldva. Vot segédlelkészünk, Németh Ferenc vár majd kajával, valószínű egy nagy gulyást tolnak elénk. Természetesen sátorban fogunk lakni, és van zuhanyzásra is lehetőség.

Látnivalók: Zsidvén van egy templomerőd, Ádámoson van két templom, Küküllőváron pedig van egy Bethlen-kastély. Maga az út is nagyon szép, a bor útján haladunk (drumul vinului), amolyan festői szépségű táj a térkép szerint.

Fontos infomációk: Van üzlet, Plus és Penny Market, Ádámoson van egy Hapciu nevezetű gyógyszertár is.

10. nap – augusztus 5. – Balázsfalva – Nagyenyed

Nem nagy a táv, ezért nem kötelező 6 órakor indulni.

Útvonal: veszélyességi fok: alacsony. Tövis irányába indulunk. Rögtön Balázsfalva után nagon meredek kapaszkodó van, aki nem bírja felfelé a tekerést, azt mikrobuszban szállítjuk. Craciunelu de Jos-nal térünk le, majd következik Pacalka (Petelca), Tompaháza (Radesti), Enyedszentkirály (Sancrai) és Csombord (Ciumbrud). Csak néhány kilómétert haladunk főúton, utána köves úton megyünk tovább. Itt a kocsik és a biciklisek különválnak, a kocsik bevárnak majd Enyeden, így itt is fel kell pakolni a bicikliket vízzel, gyógyszerekkel, kötszerekkel, és egyebekkel. Vitus valószínűleg itt is velünk fog jönni. Kicsit szabadabban lehet tekerni, de a féktávolságot meg kell tartani, nincs mese. Gyorsan nem lehet hajtani, mert nagy sebességnél egy kő eldobhatja a biciklit, tehát átlag 20 km/h-s sebességgel fogunk haladni. Egyenes az út, tehát mindenki fogja bírni. A letérő Craciunelu de Jos-nál van, Halta Mihaut, a vasúti átjárónál.

Szállás, kaja: Szállás nem Enyeden lesz, kicsit távolabb fogunk lesátorozni, egy tisztáson, de a városban is megállunk. Kaját megunknak főzünk, bográcsot használunk hozzá, és este tábortüzet is gyújtunk, ha lehetséges. Patakban kell majd mosdani, gondolom senkinek sem okoz gondot.

Látnivalók: Maga az út is nagyon szép, de Enyeden megnézzük mjad a vártemplomot, és valaki a kollégium történetével is készül majd.

Fontos infomációk: Amikor az autók elválnak nagyon óvatosan kell haladnunk, amúgy párhuzamosan megy az út a főúttal. El vagyunk vágva a civilizációtól, tehát fel kell pakolni rendesen. Kulacsokat meg kell tölteni, esetleg indulás előtti este bevásárolni édességeket, aki kívánja, az ásványvizet. Nem hosszú az út, kb 30 km amit le kell tekerni, de tekintve, hogy nem aszfaltozott úton megyünk, nem is lehet olyan gyorsan haladni. Itt lesz nagyon ajánlott a párnázott nadrág, hogy a göröngyös úton senkinek se törje fel a hátsó felét az ülés. Itt mind a négy walkie-talkie nálunk marad, tehát ha sorban is megyünk, vagy kettessével, akkor is nagyon könnyen tudunk kommunikálni, nem kell a torkunkat kínozni ordibálással. A szabályok itt is érvényesek, a vezérbringást nem szabad megelőzni, a sereghajtó után pedig senki sem mehet. Maximum kettessével lehet haladni, nem foglaljuk el az egész úttestet, hogyha véletlenül kocsi jön szembe, akkor nyugodtan tudjon elmenni mellettünk, mi pedig tudjunk egyes sorokba visszarendeződni. Itt is kötelező a jelzés. Ha a vezérbringás úgy érzni, hogy a társaság ki van fáradva, akkor felelemi a kezét. A jelet mindenki továbbadja, majd lassan fékezve megállunk. Nagy fékezés esetén kopik a gumi, és balesetveszély is fennáll.

11. 12. 13. nap – Augusztus 6-8 – Na gyenyed – Jára völgye

Kb. 50 km az út, nyugodtan lehet hajtani, hiszen három nap pihenés vár ránk. Indulás hajnalban

Útvonal: veszélyességi fok: alacsony. Az útvonal ismert, hiszen már jártunk arrafele. Hegyes-völgyes, kisebb kapaszkodókkal. Megállni valószínű Torockónál fogunk, hogy a vízkészletet feltöltsük, illetve újabb édességadaggal lássuk el magunkat. Annak ellenére, hogy alacsony a veszélyességi fok, óvatosan kell menni, és az erőnkkel spórolni, hiszen az útvonal kicsit nehézkes. Autókra is vigyázni kell, néha elvágtatnak a biciklis mellett.

Szállás, kaja: Jára völgye a cél, Nelu bácsiék nyaralója (Tárkányi Isti édesapjának a főnöke, nem kell félni tőle, nagyon jó ember). Vár ránk sok kertitörpe. Tőlük nem kell félni, és sajnos kaját sem készítenek nekünk, de van hol főzni. Lehet sátorozni is, kényesebbeknek rendelkezésükre áll egy faházikó. Van fürdési lehetőség. Tudomásom szerint jelen lesz Simon István segédlelkészünk is, legalábbis tervezi, hogy kijöjjön.

Látnivalók: kertitörpék, halastavacska, az út másik felén hűs árnyékot tartó erdő, csobogó és nagy sodrású patak gáttal. És a változatosság kedvéért egymást fogjuk nézni. Majd megállapítjuk, hogy ki hány órát töltött szoláriumban, és ki milyen jól gondozta lábait, kezeit.

Fontos infomációk: Mivel minden információ fontos, ezért leírok néhányat. Az út nem veszélyes, de ha meleg lesz, akkor fárasztó. Ezért indulunk korán. Reggeli áhitat után rögtön ülünk biciklire. Egy idő után lesz jó út is, ahol majd lehet tekerni, viszont az végig felfele megy. Nem nagy kapaszkodók vannak, hanem hosszú felfele ívelő utcák.

14. nap – Augusztus 9. - Jára völgye – Tordaszentlászló

Kell majd egy nagyot tekerni, hiszen be akarunk érni Istentiszteletre. Reményeink szerint majd gyülekezeti nap lesz, mindenesetre a szülőket várjuk ki a tábortelekre.

Útvonal: veszélyességi fok: alacsony. Van néhány kapaszkodó, mint pl. a létai emelkedő, de nem veszélyesek. Egyesével kell haladni, hiszen az autók rendszeresen járnak. Nagy lejtők is vannak, nagyon figyelmesen kell haladni, hogy valamelyik gödör el ne dobjon, vagy a kerekeket tönkre ne tegye. Remélhetőleg hamar megérkezünk, és még a templomba vonulás előtt lecsutakolhatjuk magunkat a patakban, hogy szalonképesen érjünk be a faluba.

Szállás, kaja: Sátor!!! Mint mindig, amikor Szentlászlón vagyunk. Felelevenítjük a tábor-feelinget. Kaját vagy főzünk magunknak, vagy pedig meggyőzzük a szülőket, hogy dobjanak össze nekünk valamit. A napi program: pihenés. Mosdás csak a patakban.

Látnivalók: Lássátok feleim zümtükkel... Mit akarunk látni? A hálózsákot, vagy a patakot? Szabad választani a kettő között. Este tábortűz.

Fontos infomációk: Szervezetten kell haladni, hogy beérjünk. Aki nem bírja a hegyet, az kérje a mikrobuszban a helyet. Három óra alatt ki kéne érjünk Szentlászlóra, tehát 6-kor lenne az indulás.

15. nap – Augusztus 9. - Tordaszentlászló – Kolozsvár

A túra utolsó napja, utána mindenki átölelheti a párnáját, paplanját, vagy beszámolót írhat a naplójába.

Útvonal: veszélyességi fok: alacsony. Ezt az útvonalat már nagyrészt ismerjük, nem kell bemutatni. Egyesével szabad csak menni, a főúton mindenütt van egy második sáv, amin haladhatunk. Ha lehet fehér vonalon kívül tekerni. Nincsenek nagy kapaszkodók, át lehet vészelni őket, főleg ha az első vágja a szelet, akkor csak az úttal kell megbirkóznod. Vigyázni kell a teherautókra, nehogy elvigyen

Szállás, kaja: Saját ágy, anya főztje, reggel még közös reggeli. Lehet nagyot aludni, utána reggel nem korán kelni, és hazatekerni.

Látnivalók: épülőfélben levő autópálya, munkások, teherautók, zöld fű, kocsma az útszélen, stb.

Fontos infomációk: Megint csak szervezetten kell haladni, oda kell figyelni, de nem kell gyorsan menni, hiszen maximum másfél-két óra alatt otthon vagyunk. Érkezés a Kétágúhoz, ahol hivatalosan is lezárjuk a biciklitúrát.